Statut przedszkola
UCHWAŁA Nr 1/2000
RADY PEDAGOGICZNEJ
PRZEDSZKOLA W KRYNKACH
z dnia 31 maja 2000 roku
w sprawie uchwalenia Statutu Przedszkola w Krynkach
Na podstawie art. 50 ust.2 pkt 1 i art. 52 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496; zm. Z 1997 r, Nr 28, poz.153, Nr 141 , poz. 943; z 1998 r. Nr 117, poz. 759, Nr 162,poz. 1126; z 2000 r. Nr 12, poz. 136) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola ( Dz. U. Nr 14, poz. 131; zm. z 2000r. Nr 2, poz. 20) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego ( Dz. U. Nr 14, poz. 129; zm. Nr 60, poz. 642; z 200 r. Nr 2, poz. 18) Rada Pedagogiczna Przedszkola w Krynkach u c h w a l a co następuje:
§ 1.
Organizację Przedszkola w Krynkach określa Statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Traci moc Statut Przedszkola Samorządowego w Krynkach uchwalony przez radę Pelagiczną dnia 30 marca 1993 r. wraz z aneksem z dnia 28 kwietnia 1998 r.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem akceptacji pod względem zgodności z prawem.
Przewodniczący Członkowie
Rady Pedagogicznej
Rady Pedagogicznej
1.
2.
3.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Przedszkole W Krynkach jest
placówką oświatowo - wychowawczą działającą jako zakład budżetowy.
§ 2.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Krynki zwana dalej w Statucie Gminą.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Podlaski Kurator Oświaty zwany dalej Kuratorem.
- Ustalona nazwa używana przez Przedszkole brzmi: Przedszkole w Krynkach ul. Cerkiewna.
- Dopuszcza się możliwość nadania Przedszkolu imienia patrona - imię nadaje organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej.
II. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3.
- Przedszkole realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej.
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności w zakresie:
2.1. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
2.2. organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
2.3. umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej , językowej i religijnej. Na wniosek rodziców Przedszkole organizuje dla dzieci nieodpłatne lekcje religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię , mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
- Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole:
3.1. poznawanie i rozumienie siebie i świata;
3.2. nabywanie umiejętności poprzez działanie;
3.3. odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie;
3.4. budowanie systemu wartości;
W przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
4. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę i bezpieczeństwo:
4.1. każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek;
4.2. w grupie najmłodszej jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczycielki, która
wspiera pracę opiekuńczą;
4.3. podczas pobytu dzieci w ogrodzie , zajęcia i zabawy poszczególnych grup wiekowych, odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci;
4.4. w trakcie zajęć poza terenem przedszkola ( spacery, wycieczki ) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci - jedna osoba dorosła.
- W sprawowaniu opieki nad wychowankami konieczne jest przestrzeganie przez rodziców lub opiekunów prawnych osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola . Dzieci mogą być również odbierane przez osoby dorosłe mające upoważnienie od rodziców bądź opiekunów. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
- Dyrektor przedszkola w porozumieniu z rada pedagogiczną może wystąpić do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynkach o przyznanie pomocy stałej bądź doraźnej dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
III. ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 4.
- Organami przedszkola są:
1.1. dyrektor;
1.2. rada pedagogiczna;
1.3. komitet rodzicielski
- Przedszkolem kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko dyrektora:
2.1. dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za BHP w placówce;
2.2. dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą placówki oraz reprezentuje ja na zewnątrz;
2.3. dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny nauczycieli;
2.4. dyrektor sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działanie pro zdrowotne;
2.5. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji i zgodne z obowiązującym prawem;
2.6. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną oraz ponosi odpowiedzialność za ich wykorzystanie;
2.7. organizuje obsługę administracyjną , finansową i gospodarczą przedszkola;
2.8. dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
2.9. dyrektor występuje z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach nagród , odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
2.10. dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z rada pedagogiczną i komitetem rodzicielskim;
2.11. dyrektor placówki przedstawia radzie pedagogicznej , nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
2.12. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
3.1. w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce;
3.2. w zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział ( z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej ;
3.3. rada pedagogiczna uchwala swój regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem;
3.4. przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
3.5. zebrania plenarne rady pedagogicznej organizowane są nie rzadziej niż jeden raz na kwartał lub w miarę bieżących potrzeb;
3.6. inicjatorem zebrań rady pedagogicznej może być:
a) dyrektor przedszkola;
b) rada pedagogiczna ( co najmniej 1/3 jej członków);
c) organ prowadzący;
d) organ sprawujący nadzór pedagogiczny ( na wniosek);
3.7. zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej , które mogą naruszać dobro osobiste;
3.8. do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
c) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3.9. rada pedagogiczna opiniuje:
a) organizację przedszkola;
b) projekt planu finansowego przedszkola;
c) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
3.10. rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany i uchwala go;
3.11. rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole - o odwołanie z funkcji dyrektora;
3.12. uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ich członków.
- Komitet rodzicielski jest społecznie działającym organem na rzecz placówki:
4.1. współdziała z placówką w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole;
4.2. uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci;
4.3. komitet rodzicielski opiniuje statut przedszkola;
4.4. przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu pracy placówki;
4.5. ma prawo do wyrażenia opinii na temat funkcjonowania placówki do organu sprawującego nadzór nad przedszkolem;
4.6. w celu wspierania działalności statutowej przedszkola komitet rodzicielski może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł;
4.7. wyboru członków do komitetu rodzicielskiego dokonuje się na pierwszym zebraniu ogólnym rodziców na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń;
4.8. komitet powinien liczyć co najmniej 6 osób;
4.9. komitet rodzicielski uchwala regulamin swojej działalności , który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola oraz wybiera przewodniczącego;
4.10. zebrania komitetu SA protokołowane;
4.11. w posiedzeniach komitetu rodzicielskiego uczestniczyć może z głosem doradczym dyrektor placówki;
4.12. do udziału w posiedzeniach zapraszane mogą być inne osoby z głosem doradczym.
§ 5.
- Wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach nauczania i wychowania dzieci:
1.1. dają każdemu możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i zawartych w statucie przedszkola;
1.2. zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki i kształcenia dzieci:
2.1. nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju;
2.2. przedszkole organizuje zajęcia bądź dni otwarte;
2.3. zebrania z wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku;
2.4. rodzice mają prawo znać zadania wynikające z rocznego planu pracy przedszkola oraz znać tematy i treści planów miesięcznych w danym oddziale.
- Koordynatorem współdziałania wszystkich organów przedszkola jest dyrektor.
§ 6.
- Spory między organami przedszkola ( z wyjątkiem dyrektora) rozstrzyga dyrektor placówki.
- Spory między dyrektorem przedszkola , a innymi
organami przedszkola - w zależności od przedmiotu - rozstrzyga organ
prowadzący lub Kurator.
IV. ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 7.
- Przedszkole jest czynne 10 godzin dziennie od godziny 7ººdo godz. 16ºº od poniedziałku do piątku przez cały rok szkolny. Dzienny czas przedszkola ustalony jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
- Terminy przerw w pracy przedszkola wyznaczane są w porozumieniu z organem prowadzącym i zatwierdzane w arkuszu organizacji pracy przedszkola n adany rok szkolny.
- W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 1,2 lub 3 posiłków - opłata jest proporcjonalna do ich ilości:
3.1. 1 posiłek - 50% odpłatności
3.2. 2 posiłki - 75 % odpłatności
3.3. 3 posiłki - 100% odpłatności
4. Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców bądź prawnych
opiekunów.
5. Opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący z
uwzględnieniem art. 6 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
6. Wysokość opłat za wyżywienie ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą
pedagogiczną i komitetem rodzicielskim.
- Sumy określone w § 7 ust. 5 i 6 kwitowane są na drukach kwitariusza przychodowego, które są drukami ścisłego zarachowania.
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej dłużej niż 3 dni, rodzicom ( opiekunom) przysługuje zwrot wpłaty za wyżywienie.
- Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłaty jak w § 7 ust.3 i 6.
- W przedszkolu dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych ( np. język angielski):
10.1. uczęszczanie dziecka na te zajęcia zależy od dobrowolnej decyzji rodziców
( opiekunów prawnych);
10.2. opłatę za zajęcia dodatkowe uiszczają rodzice.
§ 8.
- Szczegółową organizację wychowania , nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący do dnia 30 maja każdego roku.
- W arkuszu organizacji pracy przedszkola określa się w szczególności:
2.1. dzienny czas pracy przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie krótszy niż 5 godzin dziennie;
2.2. liczbę pracowników , łącznie z liczba stanowisk kierowniczych;
2.3. ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 9.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb , zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25 ( z zastrzeżeniem ust. 3).
- Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Dopuszczalna jest możliwość okresowego łączenia oddziałów, gdy liczba dzieci nie przekracza 10.
§ 10.
- Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie "Programu wychowania w przedszkolu" wydany przez Ministerstwo Edukacji narodowej nr DKO-4013-1/92.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności nauki języka obcego , nauki religii powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
3.1. z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;
3.2. z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 11.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów ) i wymogów prawnych.
- Na podstawie ramowego rozkładu nauczyciel ( nauczyciele) , któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 12.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada 2 sale dziennego pobytu dzieci, kuchnię i pomieszczenia administracyjno - gospodarcze.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych , organizowany jest jak najdłuższy pobyt w ogrodzie.
V. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§ 13.
- W przedszkolu zatrudnieni są: dyrektor, nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi.
- zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 14.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależne od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców ( prawnych opiekunów).
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo- dydaktycznej przedszkole organizuje pracę tak, aby nauczyciele ( nauczyciele) opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Komitet rodzicielski w porozumieniu z dyrektorem placówki ma możliwość wyrażania opinii na temat doboru nauczyciela w oddziale dziecięcym.
§ 15.
- W przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
- W oddziałach integracyjnych , w zależności od potrzeb , zatrudnia się dodatkowo nauczycieli i pomoc nauczyciela.
§ 16.
- Zakres zadań nauczycieli:
1.1. współdziałanie z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- edukacyjnych:
a) podanie do wiadomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
b) informowanie o zachowaniu i rozwoju dziecka;
c) uwzględnianie zdania rodziców w diagnostyce placówki w celu podniesienia jakości pracy przedszkola.
1.2. planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jej jakość:
a) nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków;
b) organizuje pracę oddziału zgodnie z przepisami BHP i sprawuje opiekę nad znajdującymi się w nim pomocami;
c) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci i ich zdolności , zainteresowania;
d) dąży do pobudzania procesów rozwojowych , do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich inicjatywy;
e) nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego doświadczeń;
f) otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków oraz dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości;
g) przestrzega ustalony czas pracy i wykorzystuje go w sposób jak najbardziej efektywny;
h) dba o dobro przedszkola i chroni jego mienie;
i) dba o estetykę i kulturę w miejscu pracy , przestrzega zasad współżycia społecznego ;
j) sumiennie i terminowo wykonuje uchwały i wnioski rady pedagogicznej;
k) przestrzega dyscypliny pracy oraz wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora;
1.3. współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych;
1.4. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej swojej pracy,
1.5. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji ( zgodnie z ustaleniami rady pedagogicznej);
1.6. prowadzenie badań diagnostycznych w celu ukierunkowania pracy z dziećmi;
1.7. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej.
- Formy współdziałania z rodzicami ( prawnymi opiekunami):
3.1. nauczyciel współdziałając z rodzicami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci ma obowiązek:
- podawanie do wiadomości poprzez wywieszanie jeden raz na miesiąc informacji
dla rodziców na temat zamierzeń pracy dydaktyczno - wychowawczej;
- organizowania spotkań z rodzicami , zebrań grupowych, zajęć otwartych
w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze;
- bieżącego informowania rodziców o rozwoju , postępach i
trudnościach wychowawczych dzieci;
rzadziej niż raz w tygodniu:
- prezentowanie tekstów wierszy i piosenek;
- współdziałania z rodzicami w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i
codziennej działalności placówki.
3.2. w celu realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych wykonuje inne polecenia dyrektora związane z organizacją pracy w placówce.
§ 17.
1. Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków.
2. Szczegółowe zadania pracowników określają odrębne przepisy.
VI. WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 18.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dopuszcza się możliwość przyjmowania dzieci młodszych w przypadku, gdy liczba dzieci zgłoszonych nie przekracza liczby miejsc.
- Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym , w którym kończy 10 lat.
§ 19.
- Rekrutacja dzieci do placówki odbywa się w kwietniu poprzedniego roku szkolnego.
- Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest "Karta zgłoszenia dziecka"
- Decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola w następnym roku szkolnym podejmuje komisja kwalifikacyjna na posiedzeniu w miesiącu maju według kryteriów wyznaczonych przez nią rok rocznie.
- W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:
4.1. sześcioletnie;
4.2. matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci;
4.3. matek lub ojców , wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji ( na podstawie odrębnych przepisów);
4.4. z rodzin zastępczych.
- W przypadku , gdy liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od ilości miejsc, dyrektor przedszkola może odstąpić od powołania komisji kwalifikacyjnej.
§ 20.
- Przedszkole zapewnia wychowankom prawo do właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo - edukacyjno i opiekuńczego uwzględniając zasady:
1.1. zaspakajania potrzeb dziecka;
1.2. aktywności;
1.3. indywidualizacji;
1.4. organizowania życia społecznego;
1.5. integracji;
1.6. bezpieczeństwa;
1.7. poszanowania godności osobistej;
1.8. życzliwego podmiotowego traktowania;
1.9. ochrony prze przemocą psychiczną i fizyczną.
- Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z tego tytułu uiszczają rodzice ( opiekunowie prawni) w miesiącu wrześniu ( początek roku szkolnego).
§ 21.
1. Na podstawie uchwały rady pedagogicznej dyrektor przedszkola może dokonać skreślenia dziecka z listy wychowanków w przypadku gdy:
1.1. dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 2 tygodni, a rodzice nie zgłoszą przyczyny nieobecności;
1.2. rodzice bez podania przyczyny, systematycznie zalegają z opłatami za wyżywienie i pobyt dziecka w przedszkolu;
1.3. agresja dziecka zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu pozostałym wychowankom ( zatajenie tego faktu przez rodziców ).
VII. DOKUMENTACJA PLACÓWKI I ZASADY
GOSPODARKI FINANSOWEJ
§ 22.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
VIII. POSTANOWIENIE KOŃCOWE
§ 23.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę dokonującą zmian w obowiązującym statucie.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę uchylającą dotychczasowy statut.