Statut Gimnazjum
Statut
Gimnazjum w Krynkach
29 czerwiec 2002r.
I. Nazwa szkoły
& 1.
Szkoła nosi nazwę Gimnazjum w Krynkach i ma swoją siedzibę w Krynkach przy ulicy Aleja Szkolna nr 10.
& 2.
Nazwa szkoły jest używana na pieczątkach i stemplach w pełnym brzmieniu.
II. Inne informacje o szkole
& 3.
Organem prowadzącym Gimnazjum jest Rada Gminy w Krynkach.
& 4.
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą w cyklu kształcenia trwającym trzy lata i obejmującym klasy I - III, uwzględniając zasadę powszechnej dostępności.
III. Cele i zadania szkoły.
& 5.
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (dz. U. z 19996r. Nr 67, poz.329) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych oraz programu wychowawczego szkoły.
& 6.
- W zakresie dydaktycznym szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa gimnazjum i dokonania świadomego wyboru przez absolwenta dalszego kierunku kształcenia, poprzez:
1) lekcje przedmiotowe,
2) realizację opracowanych przez szkołę tematycznych programów edukacyjnych,
3) inspirowanie twórczości własnej uczniów,
4) umożliwianie rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów,
5) uczestnictwo w imprezach sportowych i olimpiadach szkolnych,
6) organizowanie wycieczek,
7) różne formy preorientacji zawodowej.
& 7.
- Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb, możliwości szkoły oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów BHP.
1) Umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
2) Zapewnia opiekę i bezpieczeństwo uczniom w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, przerw międzylekcyjnych, wycieczek i innych form zajęć organizowanych przez szkołę.
3) Dodatkową opieką otacza uczniów dojeżdżających.
4) Umożliwia uczniom korzystanie ze stołówki i świetlicy działających przy Szkole Podstawowej w Krynkach.
Szczegółową organizację pracy świetlicy określa statut Szkoły Podstawowej.
5) Otacza szczególną troską dzieci z rodzin niepełnych, patologicznych, niedostosowanych społecznie.
6) Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
7) Realizuje program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
- Dyrektor szkoły powierza wychowawstwo oddziału nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
IV. Organy szkoły.
& 8.
- Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
4) samorząd uczniowski.
& 9.
- Dyrektor szkoły jest:
1) kierownikiem jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego,
2) pracodawcą,
3) organem nadzoru pedagogicznego,
4) przewodniczącym rady pedagogicznej,
5) wykonawcą zadań administracji publicznej.
& 10.
Rada pedagogiczna
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Kompetencje rady pedagogicznej:
1) opracowuje i zatwierdza plan pracy szkoły,
2) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
3) wyraża opinię w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5) opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
6) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, wyróżnień, nagród,
7) może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie dyrektora,
8) ustala organizację doskonalenia zawodowego
9) uchwala i modernizuje Regulamin Rady Pedagogicznej oraz inne regulaminy wewnętrzne szkoły.
& 11.
Rada rodziców
- W szkole może działać rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Zasady tworzenia rady rodziców ustala ogół rodziców uczniów szkoły.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Rada rodziców może występować do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
& 12.
Samorząd uczniowski
- W szkole działa samorząd uczniowski. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Samorząd uczniowski jest rzecznikiem interesów społeczności uczniowskiej.
- Współdziała z władzami szkolnymi w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki.
- Jest inicjatorem i koordynatorem działalności kulturalno-rozrywkowej na terenie szkoły.
- Ma prawo do poręczenia za ucznia.
- Przedstawia radzie szkoły, radzie pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dydaktycznych szkoły.
& 13.
Rodzice i uczniowie współpracują ze sobą w sprawach dotyczących kształcenia i wychowania dzieci.
- Współpraca polega na:
1) informowaniu o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno- wychowawczych i opiekuńczych szkoły podczas spotkań ogólnoklasowych i ogólnoszkolnych,
2) zaznajamianiu z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów,
3) indywidualnych kontaktach wychowawcy klasy z rodzicami uczniów,
4) współudziale rodziców w uroczystościach i imprezach ogólnoszkolnych i klasowych,
5) uzyskiwaniu informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
6) udziale rodziców w dobrowolnej pomocy materialnej i pracach społecznych na rzecz szkoły.
- W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są raz na kwartał spotkania z rodzicami.
V. Organizacje szkoły.
& 14.
- W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, poza partiami i organizacjami politycznymi. Ich celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród młodzieży, rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Zgodę na podjęcie działalności takich organizacji i stowarzyszeń wyraża dyrektor szkoły po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej.
VI. Organizacja szkoły.
& 15.
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
& 16.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
- Arkusz organizacyjny szkoły określa w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez organ prowadzący szkołę.
& 17.
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 min.
- Zajęcia mogą być prowadzone również w innych formach, po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły.
& 18.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy. Liczba uczniów w klasie nie może przekraczać 30 uczniów.
2. Przy realizacji niektórych zajęć należy dzielić oddziały na grupy ze względu na specjalne warunki nauki i bezpieczeństwo, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
& 19.
1. Uczniowie zorganizowani w oddziałach klasowych uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy lub programem autorskim dopuszczonym do użytku szkolnego.
& 20.
1. Tygodniowy rozkład zajęć w poszczególnych klasach określa przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania.
& 21.
1. uczelnie kształcące nauczycieli mogą zawierać z dyrektorem szkoły lub nauczycielami szkoły za zgodą dyrektora umowę o odbywaniu praktyk przez słuchaczy tych uczelni.
& 22.
1. Zajęcia w szkole rozpoczynają się od godz. 8.00, przerwy trwają po 10 minut oraz dwie przerwy po 15 minut po 4 i 5 godzinie lekcyjnej.
& 23.
1. Szkoła daje uczniom możliwość korzystania ze świetlicy i stołówki działających przy Szkole Podstawowej w Krynkach na zasadach ustalonych z dyrektorem tej szkoły.
& 24.
1. Dla uczniów, którzy ukończyli szkołę podstawową i nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, gimnazjum może organizować klasy przysposabiające do zawodu.
2. Dyrektor kieruje ucznia do klasy przysposabiającej do zawodu na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, opinię lekarską, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
& 25.
1. Uczniowie korzystają z biblioteki przy Szkole Podstawowej w Krynkach na zasadach określonych przez dyrektora Szkoły Podstawowej w porozumieniu z dyrektorem Gimnazjum.
2. Szczegółową organizację pracy biblioteki określa statut Szkoły Podstawowej w Krynkach.
VII. Nauczyciele
i inni pracownicy szkoły.
& 26.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
& 27.
1. nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
2. Do zadań nauczyciela należy:
1) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) rzetelne i systematyczne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki,
3) prawidłowa realizacja programów nauczania i dążenia do osiągania w tym zakresie jak najwyższych wyników,
4) tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
5) kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska i kraju,
6) zachowanie bezstronności w ocenie uczniów,
7) informowanie ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych), w przypadku stopnia niedostatecznego informowanie uczniów i rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku szkolnego), zaś szczegółowy tryb klasyfikowania, promowania, informowania uczniów i rodziców oraz ich odwołań ustala rada pedagogiczna zgodnie z obowiązującymi przepisami,
8) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
9) aktywny udział w pracach rady pedagogicznej,
10) doskonalenie umiejętności podnoszenia poziomu wiedzy dydaktycznej ucznia,
11) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy szkoły.
& 28.
1. Dyrektor szkoły powierza wychowawstwo oddziału danemu zwanemu dalej wychowawcą.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4) uwrażliwianie młodego pokolenia na problemy ochrony środowiska, uświadamianie ważności istoty tych problemów.
3. W celu realizacji określonych badań wychowawca:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
ˇ różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
ˇ ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami0,
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
ˇ poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
ˇ współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
ˇ włączanie ich w sprawy życia klasy i szkoły.
4. Ze względu na lokalizację gimnazjum w budynku szkoły podstawowej obsługę ekonomiczno-administracyjną zapewniają pracownicy szkoły podstawowej na podstawie odrębnych umów. Wszystkie koszty eksploatacyjne budynku będą rozliczane proporcjonalnie do liczby uczniów.
VIII.
Uczniowie szkoły.
& 29.
1. Do pierwszej klasy przyjmowani są uczniowie na podstawie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz podania i wymaganych do niego załączników, w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
2. Szkoła ma obowiązek przyjąć ucznia z własnego obwodu szkolnego.
3. O przyjęciu ucznia z innego obwodu szkolnego decyduje dyrektor szkoły.
4. Obowiązek szkolny ucznia trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy 18 lat.
& 30.
1. Uczeń ma prawo:
1) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły, wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,
2) przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień,
3) poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich,
4) jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej,
5) uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
6) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
7) do odpoczynku podczas przerw międzylekcyjnych, w czasie przerw świątecznych i ferii,
8) do jawnej, przeprowadzanej na bieżąco oceny swego stanu wiedzy i umiejętności, oceny z poszczególnych przedmiotów otrzymuje wyłącznie za wiadomości i umiejętności, w ciągu dnia może się odbyć tylko jeden sprawdzian,
9) do dodatkowej pomocy nauczyciela zwłaszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału i powtórnego w uzgodnionym terminie sprawdzenia i oceny wiedzy i umiejętności,
10) do składania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami,
11) do odwołania się w sprawie oceny zachowania, zasady odwołania ustala rada pedagogiczna,
12) do odwołania się w sprawie oceny z przedmiotu, zasady odwołania ustala rada pedagogiczna,
13) do wyróżnienia za naukę i zachowanie, tryb wyróżnienia ustala rada pedagogiczna zgodnie z obowiązującymi zasadami.
& 31.
1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
4) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
& 32.
1. Ustala się następujące nagrody:
1) pochwała nauczyciela lub wychowawcy wobec klasy,
2) wyróżnienie dyrektora wobec społeczności szkolnej,
3) list gratulacyjny dla rodziców przyznany prze radę pedagogiczną,
4) wpis do kroniki szkoły za szczególne osiągnięcia sportowe
2. Za naruszenie postanowień zawartych w statucie ustala się następujące kary dla uczniów:
1) ustne upomnienie ucznia wobec klasy,
2) upomnienie ucznia z adnotacją w dzienniku lekcyjnym,
3) nagana z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w formie ustnej bądź pisemnej,
4) przeniesienie do klasy równoległej na podstawie wniosku wychowawcy, po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną,
5) przeniesienie ucznia do innej szkoły na wniosek dyrektora szkoły po zaopiniowaniu przez Kuratora Oświaty,
6) przed udziałem w imprezach szkolnych i pozaszkolnych zawarcie przez ucznia dyscyplinującego pisemnego kontraktu z opiekunem imprezy.
3. Wymierzenie kary powinno być poprzedzone wysłuchaniem ucznia.
4. samorząd szkolny może udzielić uczniowi poręczenia.
5. Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie kary uczniowi, za którego poręczył samorząd.
& 33.
1. Wychowawca ma obowiązek poinformować rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary w terminie 7 dni.
2. Uczeń lub rodzice ucznia mają prawo odwołania w terminie 14 dni od momentu powiadomienia, od kary wymierzonej przez wychowawcę - do dyrektora szkoły a od kary dyrektora szkoły - do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
3. Wszystkie kary ulegają zatarciu po zakończeniu roku szkolnego.
IX.
Postanowienia końcowe.
& 34.
Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
& 35.
Szkoła może posiadać własny ceremoniał opracowany przez organy szkoły.
& 36.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt.
& 37.
Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materialną określoną odrębnymi przepisami.
& 38.
Dopuszcza się wprowadzenie aneksów do opracowanego statutu.
Aneks
do punktu I &1.
Szkoła nosi nazwę Gimnazjum Publicznego w Krynkach i ma swoją siedzibę w Krynkach przy ul. Aleja Szkolna nr 10.
Załącznik nr 1
Terminy i sposób informowania ucznia o
przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych.
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Każdy semestr kończy się klasyfikacją. Pierwszy semestr kończy się w trzecim tygodniu stycznia, drugi z końcem roku szkolnego. Na miesiąc przed klasyfikacją rodzice zostaną powiadomieni o przewidzianych dla uczniów ocenach niedostatecznych w formie pisemnej. Uzyskując zwrotne potwierdzenie informacji, nauczyciele danego przedmiotu zobowiązani są do wystawienia ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i końcowych na dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej oraz poinformowanie o tych ocenach uczniów. Odpowiedź zwrotna może być potwierdzona wpisem do dziennika lekcyjnego i podpisem rodzica bądź opiekuna.
2. O wymaganiach i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów informują uczniów nauczyciele danych przedmiotów, natomiast rodziców - wychowawca klasy na pierwszym spotkaniu z rodzicami.
3. Nauczyciele danych przedmiotów tworzą przedmiotowe systemy oceniania (PSO) zawierające wymagania na poszczególne oceny, sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz szczegółowe zasady dotyczące kryteriów oceniania. Przedmiotowe systemy oceniania opiniuje dyrektor szkoły.
4. Oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne ustala się w stopniach według następującej skali:
Stopień |
Oznaczenia cyfrowe |
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny |
6 5 4 3 2 1 |
5. Dopuszcza się stosowanie znaków "+" i "-" przy ocenach cząstkowych z wykluczeniem oceny celującej. W arkuszach nie dopuszcza się stosowania znaków
Załącznik nr 2
Zasady poprawiania ocen niedostatecznych.
1. Uczeń ma prawo do poprawy oceny na zasadach określonych w PSO.
2. Uczeń ma prawo odwołać się od oceny po posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
3. Uczeń jest poinformowany o niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej na miesiąc przed posiedzeniem rady pedagogicznej.
4. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna, końcoworoczna i semestralna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego na zasadach określonych w Rozporządzeniu MEN z dn. 21.03.2001r.13.5.
5. Ocena uzyskana na egzaminie jest ostateczna.
Załącznik nr 3
Tryb i zasady przeprowadzania egzaminów
klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających.
1. Egzamin klasyfikacyjny
W szkole umożliwia się uczniom odwołanie od oceny klasyfikacyjnej semestralnej i końcoworocznej ustalonej prze nauczyciela.
1) Uczeń może nie być z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeśli brak jest podstawy do ustalenia oceny z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia.
2) Egzamin klasyfikacyjny zdaje też uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki ora uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
3) Uczeń starający się o egzamin klasyfikacyjny powinien złożyć podanie do dyrektora szkoły na dwa dni przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
4) Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły, a przeprowadza go specjalnie powołana komisja.
5) W skład komisji wchodzą:
ˇ dyrektor szkoły jako jej przewodniczący
ˇ nauczyciel prowadzący dane zajęcie edukacyjne - jako egzaminujący
ˇ nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - jako członek komisji
6) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z pracy w komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
7) Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, do którego załącza się prace pisemne i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
2. Egzamin poprawkowy
1) Uczeń starający się o egzamin poprawkowy powinien złożyć podanie do dyrektora szkoły w ciągu 3 dni przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej.
2) Dopuszcza się egzamin poprawkowy z jednego przedmiotu, wyjątkowo z dwóch, w wypadku długotrwałej choroby lub z przyczyn losowych.
3) Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
4) Termin egzaminu wyznacza dyrektor, a przeprowadza go specjalnie powołana komisja
5) W skład komisji wchodzą:
ˇ dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący
ˇ nauczyciel prowadzący dane zajęcie edukacyjne - jako egzaminujący
ˇ nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - jako członek komisji
6) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z pracy w komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
7) Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, do którego załącza się prace pisemne i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
8) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin sprawdzający
1) O egzaminie sprawdzającym pisemną prośbę z uzasadnieniem i wskazaniem, na jaką ocenę poprawia się uczeń, wnoszą do dyrektora rodzice ucznia.
2) Egzamin sprawdzający może dotyczyć, co najmniej dwu zajęć edukacyjnych.
3) Egzamin sprawdzający przeprowadza się w obecności dyrektora, wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, ewentualnie w obecności nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, gdy wychowawca zarazem jest nauczycielem wystawiającym ocenę.
4) Nauczyciel prowadzący może być zwolniony z udziału w egzaminie na własną prośbę lub z innych ważnych powodów. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje na jego miejsce nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
5) Zadania egzaminacyjne zawierają wiadomości i umiejętności na dany poziom wymagań. Ocena ulega poprawie, gdy uczeń wykona 90 % zadań, w przeciwnym przypadku ocena zostaje zachowana. O wyniku egzaminu sprawdzającego nie ma odwołania.
Załącznik nr 4
Kryteria i tryb ustalenia oceny zachowania .
1. Ocena zachowania ucznia nie jest informacją o jego wynikach edukacyjnych, lecz o jego funkcjonowaniu w środowisku szkolnym i respektowaniu przez niego zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły w szczególności o:
ˇ systematyczności i punktualności uczęszczania na zajęcia szkolne,
ˇ przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa w szkole,
ˇ staranności przygotowania do lekcji
ˇ przestrzeganiu wewnątrzszkolnych zarządzeń i regulaminów szkolnych,
ˇ poszanowaniu mienia własnego, kolegów, społecznego,
ˇ dbałość o kulturę słowa i kulturę zachowania,
ˇ reprezentowanie szkoły na zewnątrz poprzez udział w konkursach i zawodach sportowych.
3. Kryteria ocen zachowania:
ˇ wzorowe - otrzymuje uczeń, który angażuje się w życie klasy i szkoły poprzez uczestnictwo w realizacji projektów edukacyjnych, wyróżnia się kulturą osobistą, przestrzega norm etycznych i wypełnia wzorowo obowiązki szkolne,
ˇ dobre - otrzymuje uczeń, który bierze udział w konkursach szkolnych (przedmiotowych i innych), zawodach sportowych, pomaga w organizowaniu imprez szkolnych, pracuje na rzecz klasy, szkoły, pomaga kolegom w nauce, przeciwstawia się przejawom wulgarności i brutalności,
ˇ poprawne - otrzymuje uczeń, który przestrzega podstawowe normy etyczne, wypełnia podstawowe obowiązki szkolne sporadycznie, narusza zasady współżycia społecznego, postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń,
ˇ nieodpowiednie - otrzymuje uczeń, który popadł w konflikt z prawem, bardzo często opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia, nie stosuje ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego, ustawicznie łamie normy etyczne i nie wypełnia większości obowiązków szkolnych.
4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
5. Ocenę zachowania ustala wychowawca po wysłuchaniu opinii zespołu klasowego, samooceny ucznia i uwag innych nauczycieli. Wychowawcy poszczególnych klas na dwa tygodnie przed planowanym posiedzeniem rady pedagogicznej wykładają do wglądu w pokoju nauczycielskim propozycje ocen zachowania. Nauczyciele w ciągu tygodnia nanoszą swoje uwagi i spostrzeżenia. Wychowawca analizuje uwagi po czym wystawia ocenę zachowania i informuje zainteresowanych.
6. Decyzja wychowawcy dotycząca oceny zachowania jest ostateczna.