Uchwała nr IV/31/03
Uchwała nr iv/31/03
rady gminy kRynki
z dnia 26 marca 2003 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Krynki na rok 2003.
Na podstawie art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. Nr 147, poz. 1231 ze zm. z 2002 r. Dz. U. Nr 167 , poz.1372; zm. przen. z 2001 r. Nr 128 poz. 1401 ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 będący załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega rozplakatowaniu w miejscach publicznych.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Augustyńczyk
Załącznik
do uchwały Nr IV/31/03
Rady Gminy Krynki
z dnia 26 marca 2003 r.
gminny program
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
w gminie krynki
na 2003 rok
rozdział i
ogólny zarys
występowania problemów alkoholowych w gminie.
Znowelizowana ustawa o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi
nakłada obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w gminie.
Zadania te obejmują w szczególności :
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży;
4) współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i osobami fizycznymi, służącymi rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Gmina Krynki liczy 3886 mieszkańców, w tym 3027 osób w wieku dorosłym.
Ludność w większości utrzymuje się z pracy w sektorze prywatnym i uspołecznionym.
Problemy alkoholowe występują na poziomie średniej krajowej, a więc z dużym
prawdopodobieństwem można przyjąć, że :
- osoby uzależnione stanowią 8 % dorosłej populacji
- osoby nadużywające alkoholu 9 % dorosłej populacji
- osoby współuzależnione stanowią około 3 % dorosłej populacji
- w 4 rodzinach występuje zjawisko bicia żony i dzieci przez nadużywających alkohol
W Gminie Krynki nie można wyodrębnić rejonów o szczególnym natężeniu
nadużywania alkoholu, jest to zjawisko występujące w każdej miejscowości gminy.
Zgodnie z uchwałą Nr VII/47/95 Rady Gminy w Krynkach z dnia 23 marca 1995 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) do spożycia poza miejscem sprzedaży - ustalono 8 punktów.
Zgodnie z uchwałą Nr XVIII/142/01 Rady Gminy Krynki z dnia 17 września 2001 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu ( z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży ustalono- 3 punkty
Łącznie funkcjonuje - 11 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających
powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), w tym 1 punkt z możliwością spożycia w miejscu sprzedaży.
Z powyższego krótkiego rysu wynika, że w gminie Krynki problemy alkoholowe występują w takim samym natężeniu jak w całym kraju.
Stąd też działania mające na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych jak też pomoc rodzinom dotkniętym powinna być sprawą ludzi mających chęć działania oraz chęć niesienia pomocy ludziom poszkodowanym, a w szczególności dzieciom rodzin alkoholików.
rozdział ii.
zadania do
realizacji w 2003 roku
Za szczególnie ważne zadania, które będą realizowane w 2003 roku należy uznać :
1. Zwiększenie dostępności do
pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od
alkoholu .
2. Udzielanie rodzinom
zagrożonym , pomocy psychoterapeutycznej
i prawnej, a w
szczególności przed
przemocą w rodzinie.
3. Prowadzenie działalności
profilaktycznej dla dzieci i młodzieży szkolnej.
4. Prowadzenie świetlicy
środowiskowej dla młodzieży szkolnej.
5. Uzupełnianie kwalifikacji
przez osoby prowadzące punkt konsultacyjny.
Przez
zwiększenie dostępności do
pomocy terapeutycznej i
rehabilitacyjnej należy
rozumieć prowadzenie "Punktu konsultacyjnego" w
lokalu GKRPA przy ul. Piłsudskiego 4 , czyli miejsca pierwszego
kontaktu dla osób
z problemem alkoholowym.
Zadaniem takiego punktu
jest informowanie o chorobie
alkoholowej i możliwości
leczenia osób uzależnionych
i ich rodzin.
Punkt ten ma określone godziny funkcjonowania i osoby przeszkolone do
udzielania pomocy.
Udzielanie pomocy
rodzinom zagrożonym występowaniem
przemocy w rodzinie odbywają się przez interwencje prawno - administracyjne i
zwiększenie dostępności do form pomocy
prawnej oraz wspieranie
powstawania stowarzyszeń samoobrony przed przemocą.
Z ofiarami przemocy w rodzinie na co dzień
zawodowo spotykają się przedstawiciele policji, szkoły, pomocy społecznej czy
służby zdrowia. Uczulenie na ten problem przedstawicieli powyższych zawodów
pozwoli na uruchomienie pomocy rodzinom - ofiarom przemocy.
W tym celu uruchomiono telefony zaufania dla ofiar przemocy przy
punkcie konsultacyjnym
oraz w Urzędzie Gminy.
Prowadzenie profilaktycznej
działalności wśród młodzieży odbywać się powinno poprzez realizację programów
profilaktycznych, finansowanych ze środków uzyskanych z opłat.
W 2003 r. w szkole powinien być
zrealizowany jeden z popularnych programów profilaktycznych, takich jak : " II
elementarz", NOE oraz
inne polecane przez Państwową
Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W
2003 roku przewiduje się, iż
prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych wpłacą do
Urzędu Gminy kwotę ok. 19,7
tys. zł. Środki te mogą być
wykorzystane tylko na rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie.
Zasady
wynagradzania członków
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych :
1. Wynagrodzenie za pracę członków Gminnej
Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
ustala się w wysokości 3 krotnej
diety obowiązującej przy podróżach
służbowych i przysługuje
tylko członkom komisji
legitymującym się zaświadczeniem o przeszkoleniu z zakresu profilaktyki i rozwiązywaniu problemów
alkoholowych (posiedzenia GKRPA, praca związana z kierowaniem osób
uzależnionych na badania w przedmiocie uzależnienia od alkoholu - art. 24 i 25
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
2. Wynagrodzenie za dyżury członków Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w punkcie konsultacyjnym, oraz przy
telefonie zaufania ustala się w wysokości 2 krotnej diety obowiązującej
przy podróżach służbowych .
2. Wynagrodzenie za pracę w
komisji nie przysługuje pracownikom samorządowym (Urząd Gminy i jednostki
podległe) wchodzącym w skład GKRPA, gdy posiedzenie komisji odbywa się w czasie
godzin pracy tych pracowników.
Integralną częścią programu są
uchwalone przez Radę Gminy :
1. Szczegółowe zasady usytuowania na
terenie gminy miejsca sprzedaży napojów
alkoholowych oraz warunków
sprzedaży tych napojów.
2.
Szczegółowe zasady wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży
napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami na terenie gmin.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Augustyńczyk