Uchwała Nr VI/42/07
UCHWAŁA NR VI/42/07
RADY GMINY KRYNKI
26 lipca 2007 r.
w sprawie nadania Statutu Zespołowi Szkół Samorządowych w Krynkach .
Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572; z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz.2781; z 2005r. Nr 17, poz.141, Nr 94 , poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz.1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz.1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542 ) uchwala się, co następuje:
Nadaje się Statut Zespołowi Szkół Samorządowych w Krynkach w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Jan Augustyńczyk
do uchwały Nr VI/42/07
Rady Gminy Krynki
z dnia 26 lipca 2007 r.
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH
W KRYNKACH
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach, ul. Aleja Szkolna 10.
Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach, zwany dalej Zespołem, działa na podstawie:
aktu założycielskiego;
ustawy o systemie oświaty;
niniejszego statutu.
W skład zespołu wchodzą:
Gimnazjum w Krynkach, zwane dalej Gimnazjum;
Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Krynkach, zwana dalej Szkołą;
Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Krynki.
Nadzór pedagogiczny nad Zespołem sprawuje Kurator Oświaty w Białymstoku.
Zespół jest jednostką budżetową Gminy Krynki .
Szkoła działa w obwodzie ustalonym przez organ prowadzący.
Zespół realizuje cele i zadania zgodnie z ustawami i innymi aktami prawnymi, aszczególności:
ustawą o systemie oświaty;
Deklaracją Praw Człowieka;
Konwencją Praw Dziecka.
Zespół umożliwia:
zdobycie wiedzy i umiejętności koniecznych do dalszej edukacji ogólnej zawodowej;
zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkół; umożliwia rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych;
rozwijanie różnorodnych zainteresowań poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych;
uczniom mającym trudności udział w zajęciach wyrównawczych w celu wyrównania braków edukacyjnych;
poznanie dziedzictwa kultury narodowej, podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej, a w szczególności nauki języka polskiego oraz własnej historii i kultury;
uczestniczenie w szkolnej nauce religii zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, uznając prawo do religijnego wychowania dziecka.
Szkoła realizuje:
podstawy programowe z przedmiotów obowiązkowych zatwierdzonych przez MEN;
szkolny plan nauczania ustalony przez dyrektora ZSS;
Szkolny System Oceniania uchwalony przez Radę Pedagogiczną;
Szkolny Program Wychowawczy ustalony przez Radę Pedagogiczną.
Szkoła może prowadzić klasy autorskie według programów opracowanych przez nauczycieli za zgodą organu prowadzącego.
Szkoła może prowadzić - w zależności od specjalnych potrzeb edukacyjnych - klasy z oddziałami integracyjnymi, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, stosując odpowiednie w tym zakresie przepisy.
Dyrektor ZSS za zgodą organu prowadzącego, może przydzielić dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
Sposoby realizacji zadań:
nauczyciele poszczególnych przedmiotów wybierają program nauczania z zestawu programów zatwierdzony przez MEN lub opracowują własne programy zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania;
szkolny zestaw programów nauczania dopuszcza w formie zarządzenia do użytku szkolnego Dyrektor ZSS po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
nauczyciele podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom treści przyjętych do realizacji programów nauczania oraz szczegółowe kryteria oceniania, zgodne z zapisami Szkolnego Systemu Oceniania, obowiązujące dla danego przedmiotu nauczania w formie przedmiotowego systemu oceniania;
nauczyciel ma prawo realizować własny program autorski lub inne formy pracy innowacyjnej i eksperymentalnej na podstawie odrębnych przepisów;
szkolne zespoły przedmiotowe mogą tworzyć wspólne zestawy programów nauczania;
nauczyciel przedmiotu orzeka o obowiązku uczęszczania na zajęcia wyrównawcze;
szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na jego terenie oraz poza terenem szkoły w trakcie wycieczek;
podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia. Zobowiązany jest on również do niezwłocznego poinformowania dyrektora o każdym wypadku, mającym miejsce podczas powyższych zajęć;
podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami;
nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według ustalonego przez dyrektora szkoły harmonogramu;
nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżury w obiektach sportowych przed i po każdej swojej lekcji. Dyżurującemu nauczycielowi nie wolno zejść z dyżuru do czasu zastąpienia go przez innego nauczyciela;
nauczyciele uczący w klasach I-III zapewniają nieprzerwanie opiekę nad uczniami swojego oddziału podczas ich planowego pobytu w szkole.
W zakresie Szkoły i Gimnazjum
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum;
umożliwia absolwentom Gimnazjum dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia i wyboru zawodu;
kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków Zespołu i wieku uczniów;
sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Zespołu;
Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niapełnosprawnymi realizując obowiązek szkolny poprzez:
tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej;
tworzenie właściwych warunków nauki uczniom, w zależności od ich stanu zdrowia, poprzez zapewnienie szczególnej opieki psychologicznej i pedagogicznej;
organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy, na podstawie orzeczeń poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz badań lekarskich;
ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia, w miarę możliwości finansowych, optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu lub wzroku;
ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu tworzenia właściwych warunków do nauki w domu;
analizowanie postępów ucznia w celu określenia i wyeliminowaniu przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników.
Samorząd Uczniowski organizuje pomoc dzieciom młodszym, w szczególności:
wykonywanie pomocy naukowych i innych w razie potrzeby;
pomoc w nauce uczniom słabszym.
Uczniowie mający trudną sytuację rodzinną mogą być zwolnieni z opłat za ubezpieczenie lub dożywianie. W miarę możliwości Zespół organizuje pomoc materialną lub rzeczową.
Środki na pomoc materialną i rzeczową pochodzą z funduszy Rady Rodziców, darowizn, pomocy społecznej, dotacji celowych z budżetu państwa oraz z innych źródeł.
Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca sprawuje opiekę nad klasą przez okres trwania całego etapu edukacyjnego.
Zmiana wychowawcy powinna następować w szczególnych przypadkach, takich, jak:
ustanie stosunku pracy;
długotrwała nieobecność nauczyciela;
brak efektów wychowawczych;
na wniosek rodziców, uczniów lub wychowawcy.
Decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje Dyrektor Zespołu.
Umotywowany wniosek o zmianę wychowawcy może być złożony wyłącznie na piśmie z imiennymi podpisami, przez co najmniej 51 % rodziców lub co najmiej 2/3 uczniów klasy, po upływie 3 miesięcy nauki.
ROZDZIAL III
Organy Zespołu oraz ich kompetencje
Organami Zespołu są:
Dyrektor Zespołu;
Rada Pedagogiczna Szkoły i Rada Pedagogiczna Gimnazjum;
Rada Rodziców Szkoły i Rada Rodziców Gimnazjum;
Samorząd Uczniowski Szkoły i Samorząd Uczniowski Gimnazjum.
podejmuje decyzje w sprawie odraczania obowiązku szkolnego;
zezwala na spełnianie obowiązku poza Szkołą;
sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego dzieci zamieszkałych w obwodzie Zespołu;
sprawuje wraz z innymi nauczycielami pełniącymi funkcje kierownicze w Zespole nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Zespole;
kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Zespołu oraz reprezentuje Zespół na zewnątrz;
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów;
odpowiada za realizację ścieżek międzyprzedmiotowych i nauczanie blokowe;
realizuje uchwały Rad Pedagogicznych;
przewodniczy obradom Rad Pedagogicznych;
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu, odpowiada za ich prawidłowe wykorzystanie, może organizować pozadydaktyczną obsługę Zespołu;
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec nauczycieli i innych pracowników Zespołu;
współpracuje w wykonywaniu swych zadań z Radami Pedagogicznymi, Radami Rodziców i Samorządami Uczniowskimi.
wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom Szkoły;
zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły zgodnie z Kodeksem Pracy;
oceny pracy nauczycieli i innych pracowników, reprezentowania szkoły na zewnątrz;
inicjowania eksperymentów i nowoczesnych metod nauczania;
skreślenia ucznia z listy uczniów;
przenoszenia ucznia do innej szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej;
wyrażania zgody na działalność organizacji i stowarzyszeń na terenia Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Szkoły;
w okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły informuje pracowników o istotnych sprawach szkolnych oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej, wykładając je do wglądu w pokojach nauczycielskich bądź w razie potrzeby w innych miejscach. Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do systematycznego zapoznawania się z zarządzeniami Dyrektora Szkoły oraz do terminowego wykonywania zawartych w nich poleceń.
W Szkole działa Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej a w Gimnazjum działa Rada Pedagogiczna Gimnazjum, w skład których wchodzą wszyscy zatrudnieni nauczyciele.
Rada Pedagogiczna:
zatwierdza plan pracy;
zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;
podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
opiniuje organizację pracy, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
opiniuje projekt planu finansowego;
opiniuje wnioski Dyrektora Zespołu o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane.
opiniuje propozycję Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
występuje do organu prowadzącego Zespół z wnioskiem o odwołanie z funkcji Dyrektora Zespołu lub o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w Zespole;
zatwierdza plan pracy dyżurów nauczycieli.
Rady Pedagogiczne tracą swoją odrębność w przypadkach:
opinii w sprawie wniosku Dyrektora Zespołu dotyczącego funkcji wicedyrektora;
uchwalania zmian w Statucie Zespołu;
opinii w sprawie planu finansowego Zespołu;
wystąpienia do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu, Dyrektora Zespołu lub nauczycieli zatrudnionych w Zespole;
opinii w sprawie Planu Pracy Zespołu i innych spraw istotnych dla Zespołu;
oceny stanu ogólnego Zespołu.
1.W Szkole Podstawowej działa Rada Rodziców Szkoły, w Gimnazjum działa Rada Rodziców Gimnazjum, stanowiące reprezentację ogółu rodziców uczniów.
Zasady tworzenia Rad Rodziców następują zgodnie z prawem.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu.
Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu i odpowiednio Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy, program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
Opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
Opiniuje projekt planu finansowego, składanego przez dyrektora szkoły.
W celu wspierania działalności statutowej Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
1.W Szkole działa Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej, w Gimnazjum działa Samorząd Uczniowski Gimnazjum.
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie. Zasady działania Samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów Szkoły lub Gimnazjum.
Samorząd ma prawo do:
zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
organizacji życia szkolnego, umożliwiąjącego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych potrzeb;
redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu;
wyboru nauczyciela - opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
Dyrektor Zespołu zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na każdy wniosek SamorząduUczniowskiego w terminie nie dłuższym niż 7 dni.
Na wniosek Dyrektora Zespołu Samorząd Uczniowski wyraża swoją opinię na temat pracy nauczyciela.
1. Wszystkie organy Zespołu współpracują ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży.
Ewentualne spory między organami Zespołu (z wyjątkiem Dyrektora Zespołu) rozstrzyga Dyrektor Zespołu.
Spory między Dyrektorem Zespołu a innymi organami Zespołu rozstrzyga organ prowadzący, albo organ nadzorujący w zależności od przedmiotu sporu.
1. W Zespole tworzy się stanowisko wicedyrektora do spraw kształcenia zintegrowanego i klas IV-VI.
Wyboru wicedyrekora dokonuje Dyrektor Zespołu po uzyskaniu opinii organu prowadzącego i Rad Pedagogicznych.
Wicedyrektor Zespołu realizuje zadania w imieniu Dyrektora Zespołu i działa w ramach przyznanego mu zakresu czynności, uprawnień i odpowiedzialności.
W razie nieobecności Dyrektora Zespołu jego zadania pełni wicedyrektor.
Wicedyrektor jest odpowiedzialny za kształcenie zintegrowane, tzn. pracę klas I-III i IV-VI Szkoły;
Zadania wicedyrektora zespołu:
w zakresie obowiązku szkolnego:
kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu,
prowadzenie dokumentacji spełniania obowiązku szkolnego.
w zakresie organizacji pracy dydaktyczno - wychowawczej:
hospitowanie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach kształcenia zintegrowanego i klasach IV-VI Szkoły,
omawianie hospitowanych lekcji i zajęć,
prowadzenie właściwej dokumentacji nadzoru pedagogicznego,
omawianie wyników hospitacji i innych spostrzeżeń na zebraniach Rady Pedagogicznej,
kontrolowanie zeszytów uczniowskich oraz dokonywanie badań wyników nauczania w klasach kształcenia zintegrowanego i klasach IV-VI Szkoły,
organizowanie oraz kontrolowanie doskonaleń zawodowych oraz samokształceń nauczycieli klas I-III i IV-VI Szkoły,
kontrolowanie wyposażenia klas I-III i IV-VI Szkoły,
dokonywanie semestralnej i rocznej oceny pracy klas I-III i IV-VI Szkoły,
organizowanie pracy nauczycieli w zakresie przebiegu uroczystości szkolnych,
kontrolowanie realizacji programu wychowania zdrowotnego;
w zakresie organizacji życia Zespołu:
troszczenie się o ład i prawidłowy przebieg życia Zespołu,
organizowanie zastępstwa dla nieobecnych nauczycieli,
czuwanie nad dyscypliną pracy;
w zakresie opieki nad uczniami:
troszczenie się o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
dbanie o czystość i estetyczny wygład pomieszczeń Zespołu i jego otoczenia,
organizowanie pracy z uczniami, mającymi trudności w nauce,
kontrolowanie sprawowania opieki nad uczniami dojeżdżającymi;
w zakresie działalności administracyjno - gospodarczej:
kontrolowanie poszanowania sprzętu i pomocy naukowych oraz zabezpieczeń przed kradzieżą i zniszczeniem,
kontrolowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
kontrolowanie pracy sprzątaczek i kucharek;
inne zadania:
podejmowanie własnych przedsięwzięć przyczyniających podnoszenia wyników nauczania i wychowania, poprawy estetyki pomieszczeń i otoczenia oraz przestrzegania dyscypliny pracy,
wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Zespołu.
1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Rodzice mają prawo do:
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie;
znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów;
uzyskania w każdym czasie informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i poczynań, niepowodzeń w nauce;
uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
wyrażenia i przekazywania Kuratorowi Oświaty w Białymstoku opinii na temat pracy Zespołu.
W Zespole prowadzi się spotkania ogólne z rodzicami nie rzadziej niż 3 razy w ciągu roku szkolnego oraz spotkania wychowawcy z rodzicami w zależności od potrzeb.
Rozdział IV
Organizacja Zespołu
Czas trwania cyklu kształcenia wynosi:
w Szkole Podstawowej - 6 lat;
w Gimnazjum - 3 lata.
Nauka w Szkole Podstawowej i Gimnazjum jest bezpłatna.
Spełnianie obowiązku szkolnego oraz jego kontrolę określają odrębne przepisy.
Zespół sprawuje opiekę w świetlicy nad uczniami Szkoły i Gimnazjum.
W zakresie Szkoły i Gimnazjum
Zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się o godz. 8°°.
w klasach IV - VI Szkoły i Gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut;
w klasach I - III Szkoły godzina lekcyjna może trwać od 30 do 60 minut;
przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, przerwa obiadowa w Szkole Podstawowej po czwartej, a w Gimnazjum po piątej lekcji trwa 20 minut.
Zajęcia lekcyjne prowadzone są w pomieszczeniach do nauki, bibliotece, hali sportowej bądź na terenowych urządzeniach wychowania fizycznego lub za zgodą Dyrektora Zespołu poza obiektem szkolnym, np.: na wycieczce, w kinie, teatrze itp.
Opiekę nad uczniami sprawuje:
nauczyciel prowadzący zajęcia - w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
nauczyciel dyżurny - w czasie przerw;
wychowawca świetlicy - w czasie zajęć w świetlicy;
wychowawca klasy - w czasie zajęć w klasach I - III Szkoły;
nauczyciel dyżurny - w czasie dowozu uczniów lub przejścia na halę sportową;
wyznaczeni przez Dyrektora Zespołu nauczyciele i inni opiekunowie (zgodnie z obowiązującymi przepisami) - podczas wycieczek.
Termin organizacji zajęć dydaktyczno - wychowawczych określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa opracowany przez Dyrektora Zespołu, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Zespołu, arkusz organizacji Zespołu zatwierdzony przez organ prowadzący.
Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział, w którym maksymalna ilość uczniów wynosi 30.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Tygodniowy rozkład zajęć w klasach I - III Szkoły Podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne dni, określony w ramowym planie nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny oraz przerw w zajęciach ustala nauczyciel.
Podstawową formą pracy w Zespole są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie zajęć zintegrowanych, blokowych oraz przedmiotowych.
Oddziały można podzielić na grupy w następujących przypadkach:
oddziały liczące powyżej 24 uczniów- w nauczaniu języków obcych, informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym ćwiczeń laboratoryjnych;
w przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Zespół;
zajęcia wychowania fizycznego w klasach IV - VI Szkoły i Gimnazjum prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
Zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych. Łączenie może występować także podczas wycieczek i wyjazdów.
Czas trwania zajęć, o których mowa w ust, 1 ustala się jak w § 2.
Zajęcia nadobowiązkowe organizowane są w ramach środków finansowych posiadanych przez Zespół.
Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia wyrównawcze, nauczanie języków obcych, elementy informatyki, koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowolekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych lub międzyszkolnych, a także podczas wycieczek.
Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne jak również spełniać rolę szkoły ćwiczeń po zawarciu porozumienia między Dyrektorem Zespołu lub za jego zgodą - z poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia lub szkołą wyższą.
1.Zespół zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia gorącego obiadu.
Odpłatność za korzystanie z obiadów ustala Dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów potrzebujących szczególnej opieki.
1.Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań ucznia, zadań dydaktycznych i wychowawczych Zespołu, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regulaminie.
Pomieszczenie biblioteki szkolnej umożliwia:
gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę;
prowadzenia przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.
Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych oraz po ich zakończeniu.
Biblioteka szkolna sprawuje funkcje:
kształcąco - wychowawczą poprzez rozwijanie i wzbudzanie potrzeb czytelniczych uczniów i nauczycieli;
opiekuńczo - wychowawczą poprzez współdziałanie z nauczycielami, pedagogiem szkolnym, wychowawcami w rozpoznaniu uzdolnień i zainteresowań uczniów;
kulturalno - rekreacyjną poprzez rozwijanie życia kulturalnego uczniów.
Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy Zespołu oraz rodzice poprzez założenie karty bibliotecznej.
Biblioteka szkolna posiada:
jedno pomieszczenie - bibliotekę i czytelnię;
odpowiednie meble i sprzęt biblioteczny.
Biblioteka gromadzi książki, czasopisma i inne niezbędne materiały oraz prowadzi ich zakup, mając na celu zabezpieczenie realizacji planu dydaktyczno - wychowawczego Zespołu.
Zadania bibliotekarza:
udostępnianie zbioru;
udzielanie informacji bibliotecznej;
rozmowy z czytelnikami o książkach oraz prowadzenie poradnictwa w zakresie wyboru książek;
prowadzenie przysposobienia czytelniczego i kształcenie uczniów jako czytelników;
udostępnienie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieżowym i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów;
informowanie nauczycieli o stanie czytelnictwa.
1.Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Zespole ze względu na organizację zajęć szkolnych (odjazd autobusów) Zespół organizuje opiekę świetlicową.
W świetlicy zajęcia prowadzone są w grupach, których liczebność nie powinna przekraczać 25 uczniów.
W świetlicy prowadzone są zajęcia pozalekcyjne, jako forma działalności opiekuńczo - wychowawczej Zespołu.
1.Celem świetlicy jest zapewnienie zorganizowanej opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz stworzenia odpowiednich warunków do nauki własnej i rekreacji dzieciom i młodzieży szkolnej, którzy oczekują na odjazd do domu autobusem szkolnym.
Do form pracy świetlicy należy w szczególności:
organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej i przyzwyczajenie do samodzielnej pracy;
organizowanie gier i zabaw ruchowych w pomieszczeniach i na powietrzu;
rozwijanie zamiłowań, uzdolnień i zainteresowań poprzez organizację zajęć w tym zakresie;
organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury.
Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych pod kierunkiem nauczyciela -wychowawcy świetlicy.
Dzieciom SP i młodzieży Gimnazjum nie zapisanej do świetlicy, a przebywającej na terenie szkoły i placu szkolnym zapewniona jest opieka wychowawców świetlicy. Samowolne wyjście poza teren obiektu szkoły zwalnia opiekuna świetlicy z obowiązku odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo.
Organizację pracy świetlicy określa szczegółowo jej regulamin.
Świetlica organizuje odpłatne dożywianie.
ROZDZIAL V
Nauczyciele i pracownicy Zespołu
1.W Zespole zatrudnia się nauczycieli i innych pracowników administracyjnych i obsługi, zapewniających prawidłowe funkcjonowanie Zespołu.
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. l określają odrębne przepisy.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wynik tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
Nauczyciel odpowiedzialny jest za:
życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
rozwój psychiczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów i sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
prowadzenie obserwacji pedagogicznej i jej dokumentowanie dla każdego wychowanka oraz ucznia mającego trudności w nauce lub sprawiającego trudności wychowawcze.
1. Nauczyciel jest zobowiązany do:
udzielenia pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej;
zachowania tajemnicy obrad Rady Pedagogicznej.
Obowiązki nauczyciela pełniącego dyżur podczas przerw:
nauczyciel rozpoczyna dyżur na wyznaczonych miejscach o godz. 7.40 i pełni swoje obowiązki na każdej przerwie aż do zakończenia dyżuru;
nauczyciel pełni dyżur wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora zespołu;
nauczyciel dyżurujący ma obowiązek:
punktualnie rozpoczynać i rzetelnie pełnić dyżur;
dbać o bezpieczeństwo uczniów;
pilnować ładu i porządku na wyznaczonych miejscach pełnienia dyżuru -korytarze, łazienki, szatnia, plac szkolny;
zwracać baczną uwagę na zachowanie się uczniów podczas przerw;
przechowywać wychowawcom klas informacje o pozytywnym i niewłaściwym zachowaniu się uczniów;
w razie zaistnienia wypadku, w wyniku którego nastąpił uszczerbek na zdrowiu ucznia, nauczyciel zobowiązany jest do udzielenia pomocy, zgłoszenia zaistniałego zdarzenia służbom medycznym, Dyrektorowi Zespołu i wpisania okoliczności wypadku do książki wypadków znajdującej się u Dyrektora Zespołu.
Obowiązki nauczyciela - wychowawcy klasy:
nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także szanowania godności osobistej ucznia;
nauczyciel jest zobowiązany do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu;
systematycznie i rzetelnie prowadzić dokumentację szkolną: arkusze ocen, dzienniki lekcyjne;
opracować plan pracy wychowawczej w oparciu o plan szkoły w terminie określonym przez Dyrektora Zespołu. Plan pracy wychowawczej powinien zawierać: cele wychowania obejmujące wszystkie sfery osobowości ucznia, zadania do realizacji wspomagające osiągnięcie zakładanych celów wychowania dostosowane do wieku i zainteresowań uczniów, uwzględniające tematy z preorientacji zawodowej, ekologii, zdrowia, świąt narodowych i szkolnych, zasad bezpieczeństwa, informację o klasie, uczniach, samorządzie, rodzicach z Rady Rodziców;
wprowadzać w zasady demokracji, organizując wspólnie z uczniami wybór do samorządu klasowego;
na pierwszym zebraniu z rodzicami zapoznać ze Szkolnym Systemem Oceniania;
na pierwszym zebraniu z rodzicami w miesiącu określić skład klasowej Rady Rodziców;
zaplanować wspólnie z uczniami prace na rzecz szkoły i środowiska (opieka nad kwiatami w klasie, sprzątanie rejonów placu szkolnego, dokonywanie zmian w wystroju sal lekcyjnych itp.);
dokonać rozeznania dotyczącego przynależności uczniów do organizacji dziecięcych i młodzieżowych, kół zainteresowań, uprawianego sportu, hobby (uwzględniając to w planie wychowawczym klasy);
rozpoznać środowisko domowe ucznia i jego warunki bytowe (wizyty w domach);
otaczać szczególną opieką na terenie Zespołu uczniów potrzebujących takiej opieki (z rodzin zastępczych, wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo oraz patologicznych);
rozpoznawać sposoby spędzania wolnego czasu przez uczniów i wskazywać te, które służą zdrowiu i ogólnemu rozwojowi;
właściwie przydzielić miejsca uczniom w ławkach uwzględniając ich stan zdrowia, warunki fizyczne oraz dokonywać okresowej zamiany miej sc w rzędach;
zebrać składki na ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w terminie wskazanym przez Dyrektora Zespołu;
dokonać rozeznania, w porozumieniu z nauczycielami uczącymi w danej klasie i otoczyć szczególną opieką, troską oraz wspierać uczniów szczególnie uzdolnionych;
dokonać rozeznania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (mikrodeficyty rozwojowe), organizować pomoc koleżeńską i zespoły wyrównawcze;
dopingować do ciągłej pracy ucznia nad sobą w obcowaniu w grupie ( uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel, dziecko - rodzice, brat - siostra);
zaplanować wspólnie z rodzicami i uczniami:
imprezy klasowe,
wycieczki,
rajdy,
przybliżenie ciekawych zawodów wykonywanych przez rodziców;
poddawać wspólnej analizie (uczniowie, rodzice, wychowawca) wg. wypracowanych form:
uzyskiwane wyniki w nauce i zachowaniu,
obecność na zajęciach, które należy terminowo rozliczać i zgłaszać, w odniesieniu do opuszczonych godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
obowiązujących w szkole regulaminów dotyczących postaw ucznia, jego zachowania i bezpieczeństwa.
organizować spotkania z rodzicami w celu przekazania informacji o zachowaniu, osiąganych wynikach w nauce, sukcesach, nagrodach;
informować rodziców lub opiekunów ucznia na miesiąc przed końcem semestru (roku) o proponowanych ocenach z poszczególnych przedmiotów i proponowanej ocenie zachowania w klasyfikacji semestralnej i rocznej;
uwzględnić w planie wychowawczym co najmniej dwa tematy dokształcające rodziców, dotyczące potrzeb rozwojowych, wychowania i zagrożeń ich dzieci;
rozwiązywać na bieżąco problemy zaistniałe w klasie i informować o nich zainteresowanych rodziców (opiekunów);
brać udział w szkoleniach metodycznych w zakresie wychowania, w miarę potrzeb własnych i możliwości finansowych.
ROZDZIAŁ VI
Wychowankowie i uczniowie Zespołu
Uczniowie Szkoły i Gimnazjum:
Do Szkoły uczęszczają uczniowie od 7 do 13 roku życia, nie wcześniej niż od 6 roku życia i nie dłużej niż do 18 roku życia.
Do Gimnazjum uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową, od 13 do 16 roku życia, nie dłużej niż do 18 roku życia.
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w niniejszym Statucie.
Uczeń może być nagradzany za:
wyniki w nauce;
aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych;
uczestnictwo lub szczególne osiągnięcia w turniejach, konkursach przedmiotowych, zawodach i imprezach sportowych;
pracę społecznie-użyteczną na rzecz klasy lub szkoły;
wzorową realizację dyżurów szkolnych i klasowych;
czynne i punktualne uczestnictwo w zajęciach, zebraniach, imprezach i uroczystościach szkolnych;
wzorową postawę uczniowską;
czytelnictwo.
Uczeń może otrzymać:
pochwałę wychowawcy lub nauczyciela danego przedmiotu;
pochwałę Dyrektora Zespołu w obecności uczniów Zespołu;
dyplom uznania;
nagrodę rzeczową;
list gratulacyjny dla rodziców przyznany przez Radę Pedagogiczną;
wpis do kroniki Zespołu;
inne (wycieczka, nagroda rzeczowa, itp.).
Uczeń może być ukarany za:
nieprzestrzeganie niniejszego Statutu;
uchybianie normom współżycia społecznego;
nieusprawiedliwione opuszczanie zajęć;
rażące uchybianie obowiązkom szkolnym;
niszczenie mienia Zespołu;
palenie tytoniu, picie alkoholu i używanie narkotyków lub innych środków odurzajacych;
kradzież, wyłudzanie pieniędzy;
bójki, wymuszenia, zastraszenia.
Za nieprzestrzeganie obowiązku szkolnego i postanowień niniejszego Statutu uczeń może być ukarany:
upomnieniem lub naganą wychowawcy zgodnie z wso,
naganą z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w formie ustnej lub pisemnej,
przeniesieniem ucznia do klasy równoległej na podstawie wniosku wychowawcy, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną,
przeniesieniem do innej szkoły przez Kuratora Oświaty na wniosek Dyrektora,
przeniesieniem do właściwej szkoły, w przypadku, jeżeli uczeń jest z poza rejonu Zespołu,
zawieszenie w prawach do reprezentowania Szkoły na zewnątrz oraz pełnienie funkcji w Samorządzie Szkolnym i klasowym.
Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo zostać wysłuchany.
Uczeń ma prawo odwołania się od kary udzielonej przez wychowawcę do Samorządu Uczniowskiego lub Dyrektora Zespołu.
Od kary udzielonej przez Dyrektora Zespołu uczeń ma prawo odwołania do Dyrektora Zespołu.
Prawo odwołania się od kary udzielonej uczniowi przysługuje również rodzicom (opiekunom).
O nagrodzeniu ucznia lub udzieleniu kary informuje rodziców (opiekunów) wychowawca klasy.
Uczeń ma obowiązek:
realizować obowiązek szkolny i przestrzegać postanowień niniejszego Statutu; dbać o dobre imię szkoły oraz godnie reprezentować ją na zewnątrz;
punktualnie stawiać się na zajęcia lekcyjne i uroczystości szkolne; wypełniać dyżury klasowe i szkolne zgodnie z regulaminem;
uczestniczyć w pracach społecznie - użytecznych na rzecz szkoły i środowiska;
kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią;
dbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów - uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania i dystrybucji narkotyków i innych środków odurzających zarówno w Zespole jak i poza nim,
systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacanie swojej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki nauki,
okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcy, oraz pracownikom szkoły;
dostosować się do organizacji nauki w Zespole: uczniom zabrania się biegania po korytarzach i klatkach schodowych, przebywania podczas przerw międzylekcyjnych w salach (z wyjątkiem dyżurnych), siadania na parapetach, poręczach, schodach, samowolnego oddalania się z budynku Zespołu,
troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły, ma obowiązek przynoszenia obuwia zmiennego (wyłącznie sportowego - halówki ), przynoszonego wyłącznie w worku pozostawionym w szatni,
przebywać na terenie szkoły w czasie zajęć lekcyjnych, przerw oraz oczekiwania na odjazd wyznaczonego autobusu,
podporządkowywać się zaleceniom i zarządzeniom wewnętrzym Dyrektora Zespołu, nauczycieli dotyczących:
nie noszenia komórek (szkoła nie odpowiada za kradzież komórek);
nie stosowania makijażu,nie malowania włosów, paznokci, nie noszenia kolczyków przez chłopców oraz nakryć głowy w budynku szkolnym;
nie noszenia krótkich bluzek;
nie przychodzenia do szkoły nie wcześniej niż na 15 minut przed pierwszą swoją lekcją oraz opuszczania szkoły bezpośrednio po zakończeniu zajęć.
Uczeń ma prawo do:
korzystania z pomocy w przypadku trudności w nauce; wypowiadania się w kwestiach szkoły, planu pracy i regulaminów;
poszanowania własnej godności;
składania egzaminu poprawkowego;
znajomości regulaminu klasyfikacji, promowania i oceniania;
korzystania ze świetlicy, czytelni, biblioteki, hali sportowej;
korzystania z posiłków, pomocy socjalnej oraz opieki zdrowotnej;
znajomości otrzymywanych ocen oraz przewidywanych ocen okresowych i rocznych;
znajomości programu nauczania;
korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego.
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
reprezentowania szkoły we wszystkich konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami;
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
Zespół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez Zespół, używa się nagłówkowej pieczęci: "Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach”.
Szkoła Podstawowa posiada własny sztandar oraz prawo do jego używania.
Sztandar Szkoły Podstawowej uczestniczy w części oficjalnej ważnych uroczystości szkolnych oraz poza Zespołem np.:
rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
powitanie klas pierwszych,
Dzień Edukacji Narodowej,
pożegnanie absolwentów,
Święto Szkoły.
Decyzję w sprawie użycia sztandaru Szkoły Podstawowej w uroczystościach poza Zespołem podejmuje Dyrektor Zespołu.
Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Zespołu
Dyrektor Zespołu w szczególności:
Dyrektor szkoły ma prawo do:
2007-07-26 10:35:00